Swingmachine Bern

Ist Swing-Tanz als afroamerikanische Tradition von der Geschichte zu trennen, welche die schwarze Gemeinschaft in den USA erlebt hat und immer noch prägt? Ein Beitrag zum Lindy Hope 2020 zum Nachsehen. Quellen sind am Ende des Artikels zu finden.
Danke an Stephanie und Domenico, Organisatorin und Organisator des Lindy Hope im Sommer 2020.

Teil1



Teil2




Quellen und weiterführende Inhalte

Zur Vorbereitung des Vortrags wurden auf viele verfügbare Quellen und Beiträge zu den angesprochenen Themen zurückgegriffen, die hier gewürdigt sein sollen. Hoffentlich geben sie Anstoss zum Nachlesen und weiterführende Recherchen.
 

1. Beiträge, Texte, Diskussionen

Swungover, Bobby White, LaTasha Barnes: A Gaze into A Day at the Races

Swungover, Bobby White,  “Whitey’s Hopping Maniacs” at the Savoy, 1937

Lisa Wade, Race, Appropriation, & Lindy Hop: How to Honor our Heroes

Frankie Manning und Cynthia R. Millman, Ambassador of Lindy Hop, Temple University Press, 2007

Yehoodi, Rik Panganiban, The cakewalk, a dance of black resistance and celebration (aktuellerer Beitrag zum Thema) 

Yehoodi, Rik Panganiban, Ksenia’s Hair and Our Continuing Debate over Black Representation in Lindy Hop

Langston Hughes und sein Gedicht “Harlem”, Poetry Foundation

Nicole M. Baran, Jutterbugging with Jim Crow

 

2. Videos und Filme:

A Day at the Races - Lindy Hop scene in color | Colorized with DeOldify, weitere Screenshots von Hellzapoppin

Cakewalk, 1903Comedy Cakewalk, 1903, Library of Congress 

Pathé, “Harlem, A cinema excursion into the great black metropolis of New York” - (1930s Harlem, New York City (Speed corrected w/ soundtrack))

Bill Robinson, Stairs dance, 1932?

“The little Colonel”, 1935, “Little Colonel Bojangles Dance”

ESDC 2011 – Lindy Hop Classic (Dax & Sarah)

Harvest Moon Ball 1938 (Movietone), Vintage Swing Dance (Bill Green)

ILHC Legacy Series, George Sullivan Interview

Lucky Skillen, “Where We Danced”, 2013

 

3. Bilder, Karten:

“Negroes in the United States (1904)”

“Attendants at Old Slave Day, Southern Pines”, Library of Congress

Jack Delano, “FSA photo of a cropper family chopping the weeds from cotton near White Plains, in Georgia, US (1941)”

Picturing the Great Migration

Mapping Harlem over Time, Amelia Marcantonio-Fields

Burning Car In Harlem, 1943, Getty Images – Korrektur: Das Bild stammt zeigt nicht den Protest von 1935, sondern 1943.

Bystanders gather to look over a pile of merchandise scattered over the sidewalk in front of a pawnshop at 145th Street and Eighth Avenue, August 2, 1943, an aftermath of Harlem disorders in New York (AP)

Harlem community collectively brings Black Lives Matter mural to life

 “In New York Protests, a Night Without Curfew or Conflict”, nytimes.com, 11. 6. 2020

“Print of Cab Calloway with his band and dancers onstage at the Cotton Club”, National Museum of African American History & Culture

“Original Nashville Students combined with Gideon's Big Minstrel Carnival”, Library of Congress

“William H. West's Big Minstrel Jubilee”, Library of Congress

 “Detail from cover of The Celebrated Negro Melodies, as Sung by the Virginia Minstrels, 1843”

“Cake Walkers Way Down South in Dixie postcard”, 1898, Race & Ethnicity in Advertising America in the 20th Century


veröffentlicht am 24.04.2021, von Matthias